1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 418  تاريخ مخابره خبر:  ۱۷/۸/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138508170202  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۱۸:۱۵
    ۱۳۸۵/۰۸/۱۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

به بهانه مرور فيلمهاي «مجيد مجيدي» در ايران

«از بازيگري در «بايكوت» تا نامزد اسكار شدن»

شانزده فيلم سينمايي و كوتاه از آثار مجيد مجيدي در برنامه‌ «يك فيلم‌ساز و يك نگاه» در سينما تك، طي يك ماه مرور مي‌شود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از ايسنا، اين كارگردان 47 ساله‌ سينماي ايران با بازي در فيلم‌هاي «مرگ ديگري»، «بايكوت»، «تيرباران»، «تا مرز ديدار» وارد عرصه‌ حرفه‌ سينما شد.
    البته پيش از آن بازي و حضور در سينما، سال 57 بود كه وارد دانشكده هنرهاي دراماتيك شد و اولين تئاتر پس از انقلاب را در «نهضت حروفيه» در تجليل از شهيد حسين قشقايي به صحنه برد. در آن مدت مجيدي در تئاتر شهر و چند نمايش ديگر بازي كرد و چند نمايش براي كودكان به صحنه برد.
    سرانجام در روزي كه به دلايل مشكلاتي كه براي گروه تئاتري‌شان پيش آمده بود، مقابل مجلس شوراي ملي بست نشسته بودند با محسن مخملباف آشنا شد. محسن مخملباف آمده بود گزارشي از تجمع اعتراض‌آميز آنها بگيرد و آن روز باعث آغاز همكاري مجيد مجيدي با مخملباف و ساخت فيلمهاي كوتاه در حوزه هنري شد.
    مجيدي فيلم كوتاه 16 ميليمتري «انفجار» را با عنوان اولين محصول تصويري حوزه هنري ساخت و سالها در حوزه بود و در آن سالها در آثار مختلفي همچون «بايكوت» مخملباف بازي كرد. اما در پايان دهه 1360 بازي را كنار گذاشت و اولين فيلم سينمايي «بدوك» را در سال 70 كارگرداني كرد كه همان سال در بخش مسابقه جشنواره كن پذيرفته شد.
    برپايه اين خبر، سينما تك موزه هنرهاي معاصر از 20 آبان ماه تا 30 آذر ماه به ترتيب فيلمهاي كوتاه و سپس شش فيلم بلند سينمايي مجيد مجيدي را به نمايش مي‌گذارد.
    فيلمهاي كوتاه «انفجار»، «هودج»، «روز امتحان»، «آخرين آبادي»، «پابرهنه تا هرات»، «خدا مي‌آيد»، «المپيك در اردوگاه»، «رضاي رضوان» به نمايش درمي‌آيد. اين فيلمها توليد شده سالهاي 59 تا 84 هستند.
    همچنين بعد از نمايش اين فيلمهاي كوتاه از 11 آذر ماه تا 30 آذر ماه شش فيلم بلند سينمايي مجيد مجيدي «بدوك»، «پدر»، «بچه‌هاي آسمان»، «رنگ خدا»، «باران»، «بيد مجنون» به نمايش درخواهد آمد و فيلم «بايكوت» به كارگرداني محسن مخملباف كه در آن مجيدي بازي داشته است نيز در اين برنامه اكران مي‌شود.
    بنابراين گزارش، مجيدي جزو بيست و پنج كارگرداني است كه بيشترين تعداد جوايز بين‌المللي را كسب كرده است و در يك آماري كه چند سال گذشته منتشر شد، رتبه دوم را بعد از عباس كيارستمي داشت. همچنين فيلمهاي «رنگ‌ خدا» و «پدر» او در رتبه‌هاي اول و دوم در كسب بيشترين جوايز بين‌المللي قرار دارند و همچنين او، به عنوان تنها كارگردان ايراني است كه توانست با فيلم «بچه‌هاي آسمان» در سال 1377 براي اولين‌بار به عنوان نماينده‌ي ايران به اسكار، در جمع نامزدهاي بهترين اسكار غير انگليسي زبان قرار بگيرد.
    برپايه اين خبر، اين روزها مجيد مجيدي به چين سفر كرده است تا كار ساخت فيلم مستندش را با موضوع «شهر پكن ميزبان المپيك 2008» را آغاز كند.
    او محور اصلي فيلم شهر پكن ميزبان المپيك را «كودكان چيني» دانسته و گفته است: «كودكان مظهر پاكي و صداقت هستند و اميدواريم ساخت اين فيلم بتواند به استحكام هرچه بيشتر پيوندهاي دوستي و عاطفي ميان دو ملت ايران و چين كمك كند.»
    مجيدي همچنين گفته بود: «در اين فيلم تلاش خواهم كرد، سنت، تاريخ، فرهنگ، مدنيت و شهر مدرن پكن را با محوريت كودكان به مخاطبان معرفي كنم.»
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com