1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 485  تاريخ مخابره خبر:  ۱۶/۸/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138508160207  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۰۰:۰۰
    ۱۳۸۵/۰۸/۱۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

محمد بزرگ ‌نيا و ابوالحسن داوودي از اهداف‌ «مجمع فيلم‌سازان» گفتند

پيشنهاد تاسيس «كنفدراسيون تهيه ‌كنندگان» سينماي ايران مطرح شد

سخنگوي مجمع فيلم‌سازان سينماي ايران از پيشنهاد تاسيس يك «كنفدراسيون تهيه‌كنندگان» به خانه سينما خبر داد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، ابوالحسن داوودي در ادامه تصريح كرد: اين «كنفدراسيون تهيه‌كنندگان» از بخشهاي جداگانه‌اي شامل اتحاديه تهيه‌كنندگان، كانون تهيه‌كنندگان و مجمع فيلمسازان مي‌شود و از طريق يك شوراي عالي متشکل از نمايندگان منتخب هر سه صنف با خانه سينما در ارتباط خواهد بود و تمام ارتباطات حقوقي‌اش را از اين طريق مي‌تواند بگيرد.
    وي گفت: با رايزني‌ها و بحث ها و مسائلي که مطرح شد، به نظر رسيد اين شكل، اجرايي‌ترين شكل ممكني است كه يكي از معضلات عديده‌ يعني مشكل ارتباط توليد و پخش و لزوم يا عدم لزوم جداسازي تشکيلات اين دو جريان صنفي و خدماتي ازهم و همچنين كل ارتباطات قانوني كه اصولاً جريان تهيه‌كنندگي بايد با دولت و مراجع رسمي و قانوني خارج از خودش داشته باشد و از طريق اين اتحاديه واقعي قابل تعريف مي‌شود.

*** دلايل اصلي تشكيل مجمع، تعريف «جايگاه تهيه ‌كننده كارگردان» است ***
سخنگوي مجمع در ادامه به يكي از دلايل اصلي تشكيل مجمع فيلمسازان اشاره كرد و گفت: مهمترين ضرورتي كه پس زمينه آن بر‌مي‌گردد به چندين سال گذشته «‌تعريف جايگاه تهيه‌كننده كارگردانها» است.
سخنگوي مجمع فيلم‌سازان تأكيد كرد: فکر و هسته اصلي تشكيل صنف تهيه‌كنندگان را درآن سالها جمعي از كارگردان ـ تهيه ‌كنندگان، گذاشتند و به نوعي هيأت مؤسس و اولين گروه تشکيل دهنده آن كساني بودند كه در درجه اول حرفه آنها كارگرداني و بعد تهيه‌كنندگي است.
داودي معتقد است: با توجه به اين موضوع تاريخچه‌ كه اشاره شد، برخي از كارگردان ـ تهيه ‌كنندگان به دليل مسائل پيش آمده از مجمع تهيه و توزيع سابق منفك شدند و بعضاً كنار گذاشته شدند و برخي‌ها خودشان كناره ‌گيري كردند و بعضي از آنها ادامه دادند. منتهي در درون صنف تهيه‌كنندگان، در مورد جايگاه و ويژگي کارگردان - تهيه کنندگي هيچ ‌وقت به يك تعريف روشن ومشخص نرسيدند، در همين راستا بخشي از دوستاني كه بعضاًعضو کنوني مجمع فيلمسازان هستند در چند سال گذشته نيز تلاش كردند صنف تهيه‌ كننده ـ كارگردانها را البته آن زمان نه بصورت صنف بلكه به عنوان يك جريان فرهنگي به وجود بياورند.
وي به اعضا آن جريان فرهنگي اشاره كرد و گفت: اعضاء هيأت مؤسس آنها كساني همانند آقايان سينايي، مهرجويي، تقوايي اسعديان ، نجفي، رييسيان، هاشمي و بنده و تعدادي ديگر از دوستان بودند و آن هيأت مؤسس اوليه در ابتداي زمان معاونت آقاي پزشك شكل گرفت. جلسات متعددي را هم برگزار کرديم اما چون در آن دوره احساس مي‌شد، شرايط لازم براي به وجود آمدن اين مجمع درآن دوره بوجود نيامده است، پيگيري نشد.

*** بارها از طريق كانون كارگردان اعلام كرده بوديم كه....***
داودي در ادامه تصريح كرد: پيش از اختلافات اخيري كه در اتحاديه تهيه‌كنندگان بوجود آمد بارها از طريق ‌كانون ‌كارگردانان اعلام كرديم كه خواهان تشكيل يك فراكسيون جداگانه كه داراي يك تعريف مشخص باشد و حقوق آن در اساسنامه اتحاديه تهيه‌كنندگان مشخص باشد هستيم. اما شوراي مركزي وقت اتحاديه اين موضوع را نپذيرفتند و نخواستند در اساسنامه‌شان اين شرايط را به وجود بياورند.
داودي گفت: سپس با مسائل و مشكلاتي كه در اتحاديه به وجود آمد و موضع‌گيري دوستاني كه آن نامه چهل و چند نفر را نوشتند و خواهان تجديد انتخابات و حتي به وجود آمدن يك صنف ديگر شدند، اين شرايط را براي هيأت مؤسس به وجود آورد كه دوباره موجوديت اين فراکسيون را حالا به شکل صنف اعلام كند. برهمين اساس ماهها بر روي اساسنامه در هيأت 5 نفره كار شد و پيش ‌نويسي از اساسنامه شكل گرفت.

*** دلايل اصلي سكوت مطبوعاتي طي چند وقت اخير***
سخنگوي مجمع فيلم‌سازان در ادامه به دلايل سكوت مطبوعاتي چند ماهه اشاره كرد و به ايسنا گفت: در ابتدا مي‌خواستيم موقعيت خودمان را تثبيت بكنيم و ارتباط و رايزني‌هايمان را با بدنه سينما و خانه سينما و اصناف ديگر و به خصوص دو صنف ديگر تهيه کنندگان، يعني کانون تهيه‌کنندگان واتحاديه تهيه‌گنندگان كه از نظر ما الان هر كدام حضور رسمي و جايگاه قابل احترام خودشان را دارند. بوجود آوريم.

*** اين مجمع براي حذف هيچ صنف ديگري نيست ***
داودي ادامه داد: همچنين به نقطه و جايگاهي قابل ارائه برسيم، چون اولين اعتقادي كه در مجمع فيلمسازان و از دوره شكل‌گيري هيأت مؤسس وجود داشته اين بوده است كه، اين مجمع براي حذف يا از بين بردن يا رد كردن هيچ صنفي تشكيل نشده است. بلكه براي اين تشكيل شده كه بتواند با يك تعريف درست در كنار اصناف مشابه و سليقه‌هايي كه ممكن است در كنارهم خيلي نتوانند تعريف درستي داشته باشند اما به موازات هم مي‌توانند، تشكيل يك صنف بزرگ‌تر و اتحاديه واقعي را که نماينده کل تهيه کنندگان باشد، بدهد.

*** درباره‌ پيشنهاد كنفدراسيون تهيه‌كنندگان***
داودي تأكيد كرد ما از ابتدا نسبت به اين نقطه نظر صراحت لحن و لهجه داشتيم و الان هم برهمين اعتقاد هستيم و پيشنهادي هم كه به خانه سينما داديم در واقع پيشنهاد به وجود آمدن يك نوع «كنفدراسيون تهيه‌ كنندگان» است كه اين كنفدراسيون تهيه ‌كنندگان شامل بخشهاي جداگانه‌اي شامل اتحاديه تهيه‌كنندگان، كانون تهيه‌كنندگان و مجمع فيلمسازان باشد و از طريق يك شوراي عالي متشکل از نمايندگان منتخب هر سه صنف با خانه سينما در ارتباط باشد و همه ارتباطات حقوقي‌اش را از اين طريق بگيرد. با رايزني‌ها و بحث‌ها و مسائلي که مطرح شد، به نظر رسيد اين شكل، اجرايي‌ترين شكل ممكني است كه يكي از معضلات عديده‌ يعني مشكل ارتباط توليد و پخش ولزوم يا عدم لزوم جداسازي تشکيلات اين دو جريان صنفي و خدماتي ازهم و همچنين كل ارتباطات قانوني كه اصولاً جريان تهيه‌كنندگي بايد با دولت و مراجع رسمي و قانوني خارج از خودش داشته باشد و از طريق اين اتحاديه واقعي قابل تعريف مي‌شود.
وي اين كنفدراسيون پيشنهادي را متشكل از اتحاديه تهيه‌كنندگان فعلي، مجمع فيلمسازان و كانون تهيه‌كنندگان دانست كه از طريق شوراي عالي كه منتخبين اين سه تشكل هستند، ارتباط قانوني خود را با دولت، اصناف، خانه سينما و همه مراجع ديگر برقرار مي‌كند.

*** بزرگ‌ نيا اهداف اوليه‌ي مجمع فيلم‌سازان سينماي ايران را تشريح كرد***
محمد بزرگ ‌نيا رييس مجمع فيلم‌سازان ايران به اهداف مجمع فيلم‌سازان اشاره كرد و به ايسنا گفت: هدف اصلي اين مجمع حمايت از منافع مادي و معنوي، كارگردان تهيه‌كنندگان است و طبق اعلام قبلي در دو مجمع عمومي كه تشكيل شد، اعضاء شوراي مركزي و بازرسان آن مشخص شدند.
محمد بزرگ ‌نيا در ادامه ‌گفت‌وگو با خبرنگارهنري ايسنا به اهداف مجمع تهيه‌كنندگان فيلم ايران اشاره كرد و گفت: ايجاد ارتباط همكاري و هماهنگي ميان اعضاء در جهت ارتقاء كمي و كيفي سينماي ايران از جمله اهداف اصلي اين مجمع است.
وي در ادامه به ديگر اهداف اشاره كرد و گفت: دفاع از حقوق مادي، معنوي و صنفي اعضاء در مراحل نظارت، توليد، توزيع و نمايش را مدنظر داريم و هدف بعدي ما پيگيري مداوم جهت تقسيم‌ عادلانه امكانات و تسهيلات است.
بزرگ ‌نيا مبارزه با انحصار در توليد، توزيع نمايش فيلم در ايران را يكي ديگر از اهداف اين مجمع دانست و گفت: همكاري با مسوولين و برنامه‌ريزان فرهنگي جهت گسترش، تنوع و نوآوري، موضوع و ساختاري در سينماي ايران نيز از اهداف مهم ما است.
كوشش در جهت دستيابي سينماي ايران به تكنولوژي روز در روند توليد، توزيع و نمايش فيلم و تلاش در جهت پيدا كردن منابع جديد سرمايه و تشويق سرمايه‌گذاران از ديگر اهداف اين مجمع است.
همچنين بازاريابي بين‌المللي براي توليدات سينماي ايران و بسترسازي و پيگيري براي اجراي قوانين مربوط به كپي‌رايت و حق تاليف و كمك به معرفي و بسترسازي براي شروع يا ادامه كار نيروهاي خلاق و توانمند را از ديگر اهداف اين تشكل صنفي برشمرد و سرانجام كوشش در جهت تضمين بازگشت سرمايه و تامين آتيه اعضاء با استفاده از بيمه‌ها و صندوق‌هاي تامين آتيه از اهداف اساسي مجمع فيلم‌سازان سينماي ايران است كه بدين‌منظور و براي رسيدن به اين اهداف در خود اساسنامه يك تشكيلاتي در نظر گرفته شده است.
همچنين ديگر افراد حاضر در نشست مجمع فيلم‌سازان سينماي ايران كه در نشستي با خبرنگار ايسنا حضور پيدا كرده بودند، كيومرث پوراحمد و عزيزاله حميدنژاد به عنوان اعضاي اصلي و كامبوزيا پرتوي و اصغر هاشمي به عنوان اعضاي علي‌البدل و سيامك شايقي به عنوان بازرس اصلي و حبيب‌اله بهمني به عنوان بازرس علي‌البدل بودند و عليرضا داودنژاد به عنوان يكي از اعضا اصلي به دليل فيلمبرداري نتوانست در اين نشست حضور پيدا كند.
نظرات ديگر اعضا طي گزارشي متعاقبا ارسال خواهد شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com