1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 452  تاريخ مخابره خبر:  ۳/۵/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138505030205  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۰۹:۴۳
    ۱۳۸۵/۰۵/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

رييس حوزه هنري در جمع هنرمندان سينما

نقش مديران غيرفرهنگي در تحقق اهداف فرهنگي و سند چشم انداز بيست ساله

رييس حوزه هنري در ديدار با جمعي از سينماگران، فيلمنامه‌نويسان و مديران واحدهاي سينمايي حوزه‌ هنري، خواستار تأمل و تمركز مديران، فيلمسازان و اهالي سينما در «رابطه فرهنگ با رفتارهاي اجتماعي» شد.

       به گزارش واحد خبر حوزه هنري، حسن بنيانيان در اين ديدار گفت: محقق كردن اهداف فرهنگي در چشم‌انداز بيست ساله به لوازم و زمينه‌هايي احتياج دارد كه ناديده انگاشتن آن‌ها ما را از مسيري كه بايد در آن گام برداريم منحرف مي‌كند.
       او افزود: چشم‌انداز بيست ساله در پي ايجاد جامعه‌اي متكي بر اصول اخلاقي و هويت انقلابي است كه در آن تعاليم اسلام و انديشه‌هاي امام خميني (ره) مبنا و اصل قرار گرفته باشد و ايثارگري و ايمان و مسئوليت‌پذيري از اجزاي لاينفك رفتارهاي اجتماعي محسوب بشود. اين خواسته‌ها ـ و كلمات زيبايي كه براي بيان آن‌ها به كار رفته ـ هر چند بسيار خوب و دلنشين است، اما به لوازمي نيز احتياج دارد كه مهم‌ترين آن‌ها توجه مديران به اهميت «درك فرايند فرهنگ‌سازي» است.
       به اعتقاد وي، از جمله عواملي كه به محدود شدن گستره‌ تقاضا در عرصه ‌هنر منجر شده، عدم درك فرايند فرهنگ‌سازي در ميان جامعه مديران است.
       بنيانيان به فرهنگ در سند چشم‌انداز تأكيد مي‌كند كه ايران تا بيست سال آينده بايد جايگاه اول علمي، اقتصادي و فناوري را در سطح منطقه كسب كند. سؤال اين است كه ما مديران با اتكا به كدام روش مديريتي و بر اساس كدام اصول و برنامه‌ها مي‌خواهيم اين خواسته را تحقق ببخشيم؟
       وي ادامه داد: از اين نكته نيز غافل نبايد بود كه آيا بستر فرهنگي جامعه، اساساً زمينه‌ساز تحقق چنين هدفي هست يا خير؟
       وي در تبيين تحليل‌هاي خود از حوزه فرهنگ، به تعريف نسبت و رابطه اقتصاد با فرهنگ پرداخت و در اين باره اظهار داشت: بخش مهمي از مشكلات اقتصادي ما ريشه در فرهنگ دارد و عاملي به نام «نفت» به مديران اقتصادي ما اجازه نداده است كه نقش مثبت و بازدارنده شاخص‌هاي فرهنگي در توسعه اقتصادي را كالبد شكافي كنند.
       رييس حوزه‌ هنري در ادامه اين نشست به عوامل غالباً مغفول مانده‌اي كه نقشي به سزا در ساخت فرهنگ يك جامعه دارند و با اين همه ناديده انگاشته مي‌شوند اشاره كرد و براي نمونه از رابطه‌ فرهنگ با سلامت نظام مالياتي مثال آورد.
       بنيانيان همچنين به كاركرد فرهنگ در كاهش هزينه‌هاي بهداشت و درمان در اقتصاد و نيز در كاهش يا افزايش هزينه‌هاي قوه قضاييه اشاره كرد و گفت: علت اين كه هيچ يك از مديران به دنبال اين مباحث نيستند، وجود درآمدهاي نفتي و راه آسان فشار به دولت براي تأمين منابع است.
       وي در فرازي ديگر از گفته‌هاي خود به تبيين نقش فرهنگ‌سازي دستگاه‌هاي اقتصادي و سياسي پرداخت و يادآوري كرد: همان طور كه هر دستگاه اقتصادي و سياسي در تحقق اهداف خود با موانعي در فرهنگ عمومي روبروست، به همان اندازه نيز از طريق فعاليت‌هاي خود تأثيرات مثبت يا منفي بر روي فرهنگ مي‌گذارد، به گونه‌اي كه بايد پذيرفت مجموعه تأثيرات دولت‌ها، تركيبي از فعاليت‌هاي آگاهانه در دستگاه‌هاي فرهنگي‌ مثل آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، سازمان تبليغات و تأثيرات غيرمستقيم فرهنگي دستگاه‌هاي اقتصادي و سياسي است.
        به اعتقاد بنيانيان براي اين كه اهداف فرهنگي سند چشم‌انداز محقق شود، لازم است كه در چارچوب طرح جامع مهندسي فرهنگي جامعه، براي مجموعه‌ اين عملكردها برنامه‌ريزي شده و از هم اكنون از طريق مأموريت دادن به يكي از نهادهاي فرهنگي ـ ستادي، كار مطالعه در آثار فرهنگي، فعاليت‌هاي اقتصادي، سياسي، قضايي، نظامي و... را آغاز كرد.
       وي با تشريح اين بعد از نيازهاي فرهنگي جامعه، از مجموعه‌ افراد مؤثر در توليد آثار سينمايي خواست كه با عنايت به اين نيازها، فضاي تازه‌اي از بهره‌گيري از هنر و صنعت سينما را براي تحقق اهداف سند چشم‌انداز به وجود آورند و اعلام كرد كه حوزه‌ هنري براي حمايت از چنين طرح‌هايي آمادگي كامل دارد.
       بنابر اين گزارش، فيلمسازان و فيلمنامه‌نويسان حاضر در جلسه پس از طرح نظرات خود خواستار ادامه پيدا كردن اين گونه نشست‌ها شدند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com