1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 756  تاريخ مخابره خبر:  ۲۹/۱۱/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138411290102  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۲۴:۱۶
    ۱۳۸۴/۱۱/۲۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

نشست «كودكانه» برگزار شد

مسعود كرامتي: سينماي كودك را به سوي ابتذال بردند

مسعود كرامتي كارگردان و امين تارخ تهيه‌كننده فيلم سينمايي «كودكانه» كه اكنون درسينماها به نمايش عمومي درآمده است، طي نشست خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره اين فيلم سخن گفتند.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، «كودكانه» به كارگرداني مسعود كرامتي كه از دو سال قبل آماده نمايش بود سرانجام در راستاي اكران فيلم هاي كودك، در اواخر سال 84 امكان نمايش پيدا كرده است. كرامتي در پاسخ به اينكه آيا بعد از دو سال، نمايش فيلم براي او تازگي دارد، مي‌گويد: موضوع اكران فيلم‌ها گرفتاري اصلي سينماي ايران است، كه تنها منحصر به فيلم من نمي‌شود بلكه تعداد قابل توجهي از فيلم‌ها به اين سرنوشت دچار شده‌اند.
     وي در ادامه تصريح كرد: بحث‌ها و شعارهايي كه در مورد حمايت و پشتيباني سينماي كودك طي ساليان اخير شد، طبق معمول در حد يكسري شعار در رسانه‌ها باقي مانده و اتفاق خاصي هم نيفتاده است، بنابراين سينماي كودك به سختي شايد سالي دو فيلم تازه اكران كرده است و در دوره خاص جشنواره كودك به آن توجه شده است و بعد از آن به فراموشي سپرده مي‌شود، هم اكنون نيز كه توسط پخش آبي فرصتي براي اكران اينگونه فيلم‌ها فراهم شده است، شاهد هستيم اين دوستان با چه زحمتي چند سالن هماهنگ مي‌كنند، تا فيلم را اكران كنند.
     كرامتي افزود: شايد حرف عجيب و غريبي باشد كه مطرح مي‌كنم، خودم يك جوري ته دلم زماني كه فيلم مي‌سازم، اميدي به اكران آن ندارم، فقط در اين حد كه فيلم ساخته شود و در يك محدوده مشخصي مثل جشنواره كودك به نمايش درآيد، ساخته مي‌شود.
     وي در ادامه افزود: خوشبختانه يا متاسفانه هر چند سال يك بار فرصتي و شرايطي براي فيلم‌سازي فراهم مي‌شود به همين دليل من بعد از «كودكانه» كه دو سال قبل ساخته شد، نتوانستم فيلمي بسازم بنابراين طبيعي است كه  «كودكانه» آخرين فيلم و تازه ترين فيلم من، در مقام كارگردان است.
     امين تارخ بازيگر تئاتر سينما و تلويزيون كه بعد از سالها حضورموفق درعرصه بازيگري، براي نخستين بار به عرصه تهيه‌كنندگي روي آورده است، از دلايل ورود به اين عرصه گفت: اين موضوع خيلي ساده اتفاق افتاد طي صحبتهاي مختلفي كه بارها با آقاي كرامتي داشتيم، ابراز تمايل كرده بودم كه روزي وارد عرصه تهيه و توليد بشوم چون معتقدم وقتي امكانات حرفه‌اي وجود دارد، طبيعي است اين عرصه را كه به نوعي خودمان متعلق به آن هستيم و ناآشنا هم نيستم، بد نيست، تجربه اي در آن داشته باشيم.
بالاخره فرصتي پيش آمد و آقاي كرامتي فيلمنامه كودكانه را مطرح كرد كه آن زمان شرايط آماده بود و فيلم را تهيه كردم، به هر حال اين عرصه تجربه نشده‌اي بود وعلاقه‌مند بودم آن را تجربه كنم.
     امين تارخ در ادامه به بحث اكران فيلم اشاره كرد و گفت: طي ساليان اخير صحبتهاي مختلفي درباره كمبود سالن و نحوه توليد و پخش، توسط هنرمندان مطرح شده است بنابراين وقت آن هم گذشته است كه برنامه‌ريزي منسجمي انجام شود اما هميشه با اميد به اينكه در آينده اين برنامه‌ريزي انجام مي‌شود، كارها ادامه پيدا مي‌كند.
     وي در ادامه تصريح كرد: من به عنوان بازيگر چنين حسي را هميشه داشته‌ام و به عنوان تهيه‌كننده اين حس براي من ملموس‌تر شد، چون از روي صحنه به پشت صحنه آمدم و معضلات را از نزديك لمس كردم.
     فكر مي‌كنم در تهيه و توليد فيلم‌هاي كودكان بيش از هر چيز انگيزه نياز جشنواره مطرح است، كه باعث توليد اين نوع فيلم مي‌شود.
     وي در پاسخ به اينكه اكران ديرهنگام «كودكانه» باعث شده است،‌ تجربه‌ تهيه‌كنندگي را طي چند سال اخير دوباره تكرار نكند، مي‌گويد: اينگونه نيست كه رها كرده باشم، اگر شرايط بهتري پيش بيايد حتماً دوباره فيلمي را تهيه خواهم كرد. اما چون بعد از مرحله توليد مسئوليت تهيه‌كننده بيشتر مي‌شود و شرايط سخت اكران پيش مي‌آيد وادار مي‌شويم، كندتر حركت كنيم و لااقل حركت بعدي را حساب شده‌تر پيش ببريم.
     وي در ادامه از سازمان صدا و سيما و عزت الله ضرغامي نسبت به پخش تيزرهاي فيلم «كودكانه» قدرداني كرد و گفت: خوشبختانه تلويزيون همكاري مساعد و مناسبي براي تيزرهاي فيلم داشته است كه در همين روزها پخش آن آغازمي‌شود و فكر مي‌كنم پخش آبي از لحاظ پراكندگي سينماها نمايش مناسبي را براي فيلم فراهم كرده است.
     تهيه‌كننده «كودكانه» اكران اين فيلم را به معجزه شبيه دانست و گفت: بنابراين اين فرصتي كه بدست آمده است را به عنوان معجزه قبول كرديم، تا آن را از دست ندهيم.
     مسعود كرامتي در ادامه اين نشست درباره تماشاچي فيلم «كودكانه» معتقد است: فيلم فقط براي كودك نيست و با توجه به معضل اصلي كه در فيلم «كودكانه» مطرح مي‌شود مي‌تواند از طبقه‌بندي كه من خيلي به آن معتقد نيستم «كودك - خانواده» هم فراتر رود. يعني موضوع « دروغ»، دروغي كه وقتي از سوي كودكان رخ مي‌دهد، كار زشتي است ولي زمانيكه آدم بزرگ‌ها دروغ مي‌گويند، با يكديگر كنار مي‌آيند.
     امين تارخ نيز در ادامه معتقد است: حرفي كه در كودكانه وجود دارد و پيامي كه به طور كلي فيلمنامه دارد براي همه اعضاء و اقشار جامعه است، نياز به موضوع «‌دروغ» براي مطرح شدن توسط فيلم‌نامه‌نويس حس شده است و در قالب يك اتفاق نمايشي به لحاظ سرگرمي و آموزشي مطرح مي‌شود.
     مسعود كرامتي كه به عنوان بازيگر نيز فعاليت مي‌كند درباره دغدغه كارگرداني‌ مي‌گويد: بازيگري كار خيلي جذابي است و نمي توانيم منكر اين موضوع بشويم كه 99 درصد افرادي كه در عرصه‌هاي مختلف تئاتر، سينما و تلويزيون فعاليت مي‌كنند، اگر در دوران كودكي و نوجواني علاقه‌اي در آنها وجود داشته است ،به بازيگري بوده است و گروهي از آنها در سالهايي كه بزرگتر مي‌شوند فكر مي‌كنند كه به كارگرداني، تهيه‌كننده‌اي و ... كه ريشه در بازيگري هم دارد، علاقه بيشتري دارند.
     وي در ادامه تأكيد كرد: و واقعيت اين است كه همچنان براي من كارگرداني جذاب‌تر است.
     امين تارخ نيز در پاسخ به اينكه چرا در «كودكانه» بازي نكرده است گفت: فكر كردم چون اولين تجربه تهيه‌كنندگي است، خود را وارد وادي ديگري نكنم، اتفاقا از سوي آقاي كرامتي اين پيشنهاد مطرح بود كه نقشي را بازي كنم اما ترجيح دادم فقط به عنوان تهيه‌كننده حضور داشته باشم.
     مسعود كرامتي در مقام كارگردان در پاسخ به دلايل انتخاب لوكيشن «اصفهان» افزود: طبق صحبتهايي كه در جشنواره فيلم كودك شده بود و من يك جايزه‌ براي فيلم قبلي‌ام از آن جشنواره گرفته بودم، بنابراين بايد فيلم بعدي‌ام در اصفهان كليد مي‌خورد، البته دلايل مهمتري هم وجود دارد يكي اينكه قهرمان اصلي فيلم «كودكانه» اگر در شهرستان باشد معقول‌تر به نظر مي‌آيد چون با محدوديتهايي كه اين فيلم قرار است براي قهرمان اصلي آن بوجود آورد، فكر مي‌كنم شايد در تهران شرايط زندگي‌ پسربچه را همانند اصفهان نمي‌توانستيم ترسيم كنيم. مثلا در تهران ما كمتر بچه 7 تا 8 ساله‌اي را مي‌بينيم كه از خانه‌اش به تنهايي به خانه پدربزرگش برود، البته مي‌توانست به جاي اصفهان شهرستان ديگري هم باشد.
     در ادامه اين نشست درباره مضمون فيلم كه «‌دروغ گفتن» است بيشتر صحبت شد.
     امين تارخ با اشاره به نسل هاي مختلفي كه در فيلم «كودكانه» دروغ مي‌گويند افزود: وقتي پدربزرگ، پدر و پسر سه نسل مختلف بطور طبيعي دروغ مي‌گويند، اين خيلي طبيعي است كه جامعه‌اي كه دارد دروغ مي‌گويد، فقط آينده‌اش را تخريب نكند، بلكه گذشته‌اش را نيز به سمت تخريب مي‌برد.
     مسعود كرامتي ضمن اشاره به ديالوگ‌هاي فيلم كه بر اين موضوع اشاره مستقيم دارد، گفت:‌ اين موضوع را به قصد، اينگونه مطرح كردم چون احساس كردم دروغ مي‌تواند فاجعه‌آميز باشد، اما چرا قهرمان فيلم به استقبال اين فاجعه مي‌رود، چون در هر شرايطي بزرگترها او را توبيخ مي‌كنند. بحث ديگر كه مي خواستم مطرح كنم اين بود كه ما آدم بزرگ‌ها چرا به خودمان اينقدر حق مي‌دهيم كه در ارتباط با كودكانمان هر طوركه دوست داريم برخورد كنيم.
     كرامتي درباره تجربه «فيلم در فيلم» در كودكانه افزود: بيشتر تأكيد بر مضمون فيلم داشته‌ام اگر توجه كنيد، فيلمي كه در كودكانه در حال ساخت است، اتفاقاً فيلم كودك است و اتفاقاً فيلم سرتاسر دروغي است، يعني متوليان آن فيلم كه دارند كار فرهنگي مي‌كنند باز هم به بچه‌ها دروغ مي‌گويند، بنابراين فقط اين وجه براي من مهم نبود كه تجربه فيلم در فيلم در سينما جذاب است.
     مسعود كرامتي در كارنامه كارگرداني‌اش فيلمي همچون «پاتال و آرزوهاي كوچك» را در دهه 60 دارد كه توانست جزو پرفروشترين فيلمهاي سال شود در پاسخ به اينكه شرايط اكران فيلمها همانند سالهاي قبل است اما به نظر شما دلايل عدم استقبال مردم از فيلمها برخلاف گذشته به چه موضوعاتي برمي‌گردد،مي‌گويد:حمايتي كه در آن سالها از سينماي كودك مطرح مي‌شد، به سرعت عملي هم مي‌شد اما حمايتهايي كه هم‌اكنون در سخنراني‌ها مطرح مي‌شود در حد حرف باقي مي ماند.
     وي به نكته ديگري اشاره كرد و گفت: در آن سالها سينماي بزرگسال از لحاظ سناريو و سوژه دچارمحدوديتهايي بود بنابراين تعدادي از افرادي كه به سينماي كودك روي آوردند به دليل همين محدوديتها بود كه كمتر در سينماي كودك وجود داشت، مثلاً در سينماي بزرگسال « آواز» نمي‌ توانست وجود داشته باشد، ولي در سينماي كودك وضعيت فرق مي‌كرد همچنين سوژه‌هايي كه صرفاً جنبه سرگرمي داشتند در سينماي كودك فقط مي‌توانست اتفاق بيافتد.
     وي افزود: در عين حال معتقدم همان جماعتي كه هيچ تعلقي به سينماي كودك نداشتند و فقط به دلايلي كه اشاره كردم وارد اين عرصه شده بودند همانها سينماي كودك را خراب كردند يعني به سمت ابتذالي بردند، كه براي تماشاچي جذاب نبود.
     فيلم سينمايي «كودكانه» در سينماهاي كانون، فلسطين، جي، ناهيد، شهر تماشا، موزه سينما، دهكده و فرهنگسراهاي اشراق، ابن سينا، انقلاب و خانواده به نمايش عمومي در آمده است .
     اين فيلم كه توسط موسسه آبي پخش تخصصي سينماي كودك و نوجوان پخش مي‌شود، به تهيه كنندگي امين تارخ است و بازيگراني چون متين عزيزپور، امير خورشيدي، درسا طباطبايي و جهانبخش سلطاني، افسر اسدي، ‌هوشنگ حريرچيان و همچنين مسعود كرامتي به ايفاي نقش مي‌پردازند. محمدرضا سكوت مديريت فيلمبرداري فيلم را برعهده داشته و محمد رضا عليقلي نيز موسيقي متن آن را ساخته است.
     «كودكانه» روايت درگيري دو پسرخاله و حسادت‌هايي كه نسبت به يكديگر دارند، باعث اتفاقاتي مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com