1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 630  تاريخ مخابره خبر:  ۵/۹/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138409050001  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۱۹:۲۹
    ۱۳۸۴/۰۹/۰۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

مراسم نكوداشت «مصطفي عقاد» با حضور «سيدمحمد خاتمي» برگزار شد

مراسم نكوداشت «مصطفي عقاد»، فيلمساز صاحب نام سوري با پيام «سيف‌الله داد» و بيانيه مركز گفتگوي تمدن‌ها درباره مرگ عقاد با حضور حجت الاسلام والمسلمين «سيدمحمد خاتمي»، «محمدرضا جعفري‌جلوه» معاون امور سينمايي، «احمد مسجد‌جامعي» رييس هيأت امناي موزه ملي قرآن، «مجتبي اقدامي» و «ناصر باكيده» مديران انجمن سينماي جوان و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، «سيد ضياء هاشمي» مديرعامل خانه سينما، «محمدرضا محمدي» سرپرست سازمان توسعه سينمايي سوره، «حامد حسن» سفير سوريه در ايران و جمعي ديگر از مسؤولان و هنرمندان كشورمان، پنجشنبه 3 آذرماه در سينما فلسطين برگزار شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، «سيدمحمد خاتمي» مرگ «مصطفي عقاد» را يك تراژدي دانست و اظهار داشت: ما در دنياي خوبي به سر نمي‌بريم و امروز عدم امنيت، ‌جنگ و ترور زندگي كل بشر را تهديد مي‌كند و ديگر ثابت شده است، جزيره امنيت وجود ندارد؛ يا امنيت براي همه است و يا براي هيچ‌كس نيست كه علت آن را بايد جستجو كرد.
    وي، طرح گفتگوي تمدنها را براي يافتن علت اين نابساماني‌ها و تلاش براي رفع آن خواند و گفت: ما سال‌هاست كه از هر گوشه دنيا، صداي خشونت مي‌شنويم و وسايل ارتباط جمعي هم مبلغان و ناشران خشونت و كينه هستند، شرق به غرب و غرب به شرق.
    اسلام عليه مسيحيت و مسيحيت عليه اسلام و اين كينه چنان ديوارهايي ايجاد كرده كه فقط نحوه و امكان اتصال آن با انفجارها و جنايات‌هاي بزرگ صورت مي‌گيرد.
    خاتمي، با بيان اينكه «عقاد» كسي است كه از امكانات بزرگترين و غول آساترين دستگاه‌هاي هنري جهان، يعني هاليوود گام بزرگي در جهت نشان دادن چهره واقعيت‌ها برداشت، تصريح كرد: 2 فيلم بزرگ او «محمد رسول الله» و «شير صحرا» دو اثر برجسته‌اي بود كه ميليون‌ها انسان را در شرق و غرب عالم به بخشي از حقايقي كه دگرگونه جلوه داده شده است، آشنا كرد.
    وي افزود: «عقاد» كسي بود كه مي‌خواست زبان‌ها را با نزديك كردن دل‌ها به هم پيوند دهد، كسي كه در حد توان خويش درصدد زدودن غبارهاي سوء‌تفاهم بود به دست كساني از پاي در آمد كه مدعي دفاع از حقيقت اسلام هستند.
    رييس جمهور سابق ايران، با اشاره به اينكه آنچه كه در دنياي امروز به آن نياز داريم، نجات پيدا كردن از آتشي است كه همه‌ را مي‌سوزاند، رهايي از آن را كار دشواري دانست و اظهار داشت: درد بشر امروز وجود خشونت تقدس يافته است، خشونتي كه با ايدئولوژي مستحكم شده است. چه دنيايي كه به دنبال ايدئولوژي‌هاي گذشته است منش خود را تبديل به ايدئولوژي مي‌كند و به عنوان يك رسالت براي گسترش آنچه را كه مقدس مي‌داند خشونت مي‌پراكند و جنگ و اشغال مي‌كند و چه كساني كه برخلاف آنچه كه رسالت پيامبران الهي براي ايجاد محبت و اخلاق بوده خشونت را مقدس مي‌كنند و رسالت الهي خود را پخش خشونت و نبودن نسل مي‌دانند.
    وي، در پايان با بيان اينكه آنچه بايد با آن مقابله كرد خشونت مقدسي است كه در زمان ما بيداد مي‌كند، تأكيد كرد: ‌اميدوارم مرگ «مصطفي عقاد» انگيزه و سببي باشد براي احساس مسؤوليت بيشتر براي كساني كه از وضعيت كنوني دنيا رنج مي‌برند و از خشونت مقدس شده چه در درون مرزهاي ملي كشورها و چه در عرصه بين‌المللي نگران و ناراحت و در جستجوي حل آن هستند.
    محمدرضا جعفري جلوه، نادر طالب‌زاده، محمدعلي نجفي، محمدرضا شرف‌الدين و حامد حسن سفير سوريه در ايران ديگر افرادي بودند كه راجع به شخصيت «مصطفي عقاد» فيلمساز شهير سوري پيش از سيدمحمد خاتمي به ايراد سخنراني پرداختند.
    محمدرضا جعفري‌جلوه، معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخنراني خود در اين مراسم، جهان را جهان تصوير و سينما را رايج‌ترين زبان جهاني خواند و اظهار داشت: آن چيزي كه سينماي ما بايد داشته باشد انسان و جامعه شرقي است چيزي كه مخالفان آن را نمي‌خواهند و چه خلافي بالاتر از اين كه «مصطفي عقاد» به دنبال ترويج اين چيزها بود.
    همچنين محمدعلي نجفي، رييس هيأت مديره خانه سينما هم با بيان اينكه به دو دليل مسلمان بودن و سينماگر بودنمان بايد شخصيت «مصطفي عقاد» را ستايش كنيم، تصريح كرد: فيلم شاخص «محمد ‌رسول‌الله» الگوي خوبي براي ما بود و بيشتر از آن جرأتي براي من بود تا مجموعه تلويزيوني «سربداران» را درباره‌ تشيع بسازم. از دست دادن «عقاد» براي فيلم سازان نه تنها يك تأسف بلكه فاجعه‌اي بزرگ است.
    در ادامه مراسم، محمدرضا شرف‌الدين، مديرعامل انجمن سينماي دفاع مقدس به دعوت از «عقاد» براي ساخت فيلمي به نام «امپراطور عشق» در ايران اشاره كرد و گفت: آن كار به سرانجام نرسيد اما خاطرات خوبي از ايشان به يادگار ماند. «عقاد» ارادت خاصي به شخصيت حضرت امام (ره)، داشت و خيلي علاقه‌مند بود تا فيلمي راجع به شخصيت و مبارزات ايشان بسازد. او عقيده داشت براي اينكه بتوانيم حرفمان را در فيلم بزنيم بايد بهترين‌ها را از جهان جمع كنيم.
    نادر طالب‌زاده هم در سخناني با بيان اينكه «عقاد» با الهام الهي بزرگترين مولد اسلام بود و كسي هم كار آن را تكرار نكرد، اظهار داشت: فيلم شاخص «عمر مختار» قدم بعدي او در معرفي يك چهره انقلابي جهان اسلام بود و در ايران هم مي خواست زندگي «صلاح‌الدين ايوبي» را بسازد و معتقد بود در جهان امروز معرفي چنين چهره‌اي مي‌تواند مفيد واقع شود.
    همچنين حامد حسن، سفير سوريه در ايران، با سپاس از برگزاري چنين مراسمي، تجليل از «مصطفي عقاد» را كاملاً طبيعي دانست و گفت: اين شخصيت آرمانگرا، كارگردان، تهيه كننده و مدافع اسلام بود، در جهان غرب درس خواند، چيز ياد گرفت و هيچ گاه اصالت خود را فراموش نكرد.
    در اين مراسم كه در حاشيه برپايي «دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس» و به همت معاونت سينمايي ارشاد، خانه سينما، انجمن سينماي دفاع مقدس و حوزه هنري برپا شد، «تنديس خانه سينما» و «يادمان جشنواره فيلم دفاع مقدس» توسط سيدمحمد خاتمي و محمدرضا جعفري‌جلوه به منظور اهدا به بازماندگان «عقاد» به سفير سوريه در ايران داده شد.
 
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com