1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 610  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۸/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138408280000  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۱۵:۴۷
    ۱۳۸۴/۰۸/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

«شوراي هنر آبادان و خرمشهر» با حضور چهره هاي برجسته و مطرح فرهنگي، هنري آبادان و خرمشهر تشكيل شد

«شوراي هنر آبادان و خرمشهر» طي نشستي كه با دكتر «حسن بنيانيان» رئيس حوزه هنري، «محمدرضا محمدي» سرپرست سازمان توسعه سينمايي سوره، نويسندگان، شاعران و فرهيختگان خرمشهري و آباداني و «مهرزاد ارشدي» هنرمند عكاس و مدير حوزه هنري آبادان در دفتر رياست حوزه هنري برگزار شد؛ با حضور اعضا رسماً اعلام موجوديت كرد.


    به گزارش سايت سينمايي سوره، «مهرزاد ارشدي» مدير حوزه هنري آبادان در ابتدا ضمن ارائه پيشينه فرهنگي و هنري آبادان و خرمشهر، شرايطي كه در دوران 8 ساله دفاع مقدس براي اين دو شهر پديد آمد، مقاومت و پايداري مردم اين شهرها، بازسازي آنها پس جنگ و افق هايي فرهنگي كه پيشروي اقشار فرهنگي اين دو شهرستان است؛ به معرفي اعضاي شوراي مذكور و برنامه هاي آن پرداخت و گفت: تشكيل كميته هاي ششگانه اي شامل كميته هاي: هنرهاي تجسمي، فيلم و سينما، ادبيات، نمايش، عكس و روابط عمومي و ارتباطات طراحي و برنامه ريزي شده و قرار است كه پيشكسوتان عرصه هاي مختلف فرهنگي و هنري آباداني و خرمشهري در اين كميته ها حضور و به جد فعاليت داشته باشند. اين افراد قرار است در حركتي خودجوش و با حمايت حوزه هنري به اين دو شهرستان عزيمت كنند و به تبادل نظر و گفتگو با اقشار مختلف و علاقه مند به عرصه فرهنگ و هنر در اين مناطق بپردازند.
    رئيس حوزه هنري آبادان، در ادامه به برگزاري نشست هايي كه اعضاي اين كميته ها مي توانند با آحاد مختلف و جامعه در ارتباط با مسائل فرهنگي، هنري و نيز بحث و گفتگو و تبادل نظر داشته باشند، به ارزيابي اين مسائل پرداخته و همچنين طرحي را تهيه كنند تا يك حركت مستمر فرهنگي و هنري در اين دو شهر را آغاز كنيم.
    «ارشدي» به فراگير بودن اين حركت فرهنگي اشاره و خاطرنشان كرد: اين حركت نبايد گزينشي باشد چراكه بايد بتوانيم اين شورا را به عنوان هسته اي مشاوره اي و علمي معرفي كرده، به طوري كه تمام نهادهاي فرهنگي و هنري اين دو شهرستان بتوانند از مشاوره تخصصي صاحب نظران هر كميته براي ارتقاي سطح برنامه و طرح هاي فرهنگي و هنري استفاده كنند. در ضمن قرار است برگزاري و برپايي اجرايي نشست هر كميته را كه به يكي از نهادهاي فرهنگي و هنري اين شهرها واگذار كرد.
    در ادامه، دكتر «حسن بنيانيان» رئيس حوزه هنري، ضمن خيرمقدم به پيشكسوتان عرصه فرهنگ و هنر آبادان و خرمشهر كه در اين نشست حضور داشتند به ارائه سخناني پرداخت و گفت: حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، تنها نهاد بازمانده از انقلاب اسلامي است كه تاكنون سعي كرده كمك بگير دولت نباشد بلكه خودكفا و خود درآمدزا باشد تا وقتي كه فرهنگيان و هنرمندان به حوزه هنري مي آيند احساس دولتي شدن به آنان دست ندهد. بنابراين ما در حوزه هنري خود را نهادي مردمي مي دانيم.
    «رئيس حوزه هنري» در ادامه به لزوم حضور و نظارت عناصر فرهنگي و هنري بر عملكردهاي فرهنگي جهت سالم ماندن و پرهيز اين عناصر فرهنگي و هنري از جيره خوار شدن دولت افزود: بر همين اساس، تلاش ما اين است كه فضايي براي هنرمنداني كه با ما در تعامل هستند ايجاد نكنيم كه اگر حكومت را تأييد بكنند، ما از آنها حمايت مي كنيم بلكه بايد فضايي ايجاد كرد كه همه اقشار هنرمند به آغوش فرهنگ و هنر اين مرز و بوم آمده و بتوانند فعاليت هنري خود را ادامه بدهند. ما هم در اين راستا و نيل به اهداف والاي فرهنگي، آنها را ياري خواهيم كرد.
    «بنيانيان» در ادامه، ضمن تحسين اين حركت خودجوش، خواهان الگوشدن حركت خودجوش هنرمندان و فرهنگيان آباداني و خرمشهري براي ساير نقاط كشور شد و گفت: ما هم وظيفه داريم كه به اين قبيل حركت ها كمك كنيم و در اين راستا هيچ توقعي هم نداريم و تمايل داريم كه ساختمان، امكانات و تجهيزات حوزه هنري را در اختيار بانيان اين حركت ها بگذاريم تا بتوانند با كمك، همياري و همكاري ما نقششان را در اعتلاي فرهنگ و هنر ايران اسلامي ايفا كنند.
    «رئيس حوره هنري» در ادامه به ديده نشدن منابع انساني و غير نفتي كشورمان اشاره كرد و از هنرمندان و فرهنگيان به عنوان موتورهايي محركه جهت ايجاد نشاط در محيط ياد كرد و گفت: عناصر فرهنگي و هنري موتور محركه و مبناي حركت هستند و اگر به شخصيت امام خميني (ره) نگاه كنيد، بيشتر متوجه خواهيد شد كه ايشان كه نقش رهبري را ايفاد مي كرد، نشاط، اميدواري،‌ خود اتكايي و بالفعل شدن استعدادها را در جامعه رهبري مي كرد. بنابراين بايد كاري كرد كه بخشي از وجود شما هم، از نظر فكري، به عنوان موتور محركه اي باعث شود كه خوزستان به جايگاهش در كليت كشور برگردد و تلاش خواهيم كرد «شوراي هنري آبادان و خرمشهر» را سامان داده و ايده اي را كه مدير حوزه هنري آبادان مطرح كرده عملياتي و به سرانجام برسانيم. اگر شما هم به بخش ها و مراكز مختلف فرهنگي و هنري در اين شهرستانها انرژي بدهيد، بخشي از رسالتتان را انجام داده ايد. اگر اين حركت محقق شد حوزه هنري نيز با تمام توان و امكانات تا به سرمنزل مقصود به كمك شما خواهد شتافت.
    بنيانيان در پايان سخنانش، بر مردمي بودن و خودجوش بودن اين حركت تأكيد و خاطرنشان كرد: اين حركت وقتي اوج مي گيرد كه زيرمجموعه هيچ يك از مراكز دولتي قرار نگيرد بچه هاي دل سوخته اين مناطق مي خواهند به صورت خودجوش و با همت و بضاعت خود براي منطقه شان كاري انجام بدهند؛ ما هم بايد حلقه وصل شويم تا اين اتفاق بيفتد. و در آخر تأكيدم بر اين است كه بايد فضايي براي حضور نسل جوان در كنار شما ايجاد كرد، يعني كاري كرد كه آنها هم بتوانند به عنوان عضو وابسته در اين شورا فعاليت كنند.
    در ادامه، عبدالحسن برزيده (كارگردان سينما) دوران دفاع مقدس را نقطه عطفي از تاريخ معاصر كشور دانست و گفت: در اين دوران هم ما در كنار بچه هاي جنگ بوديم. به صدها دليل به آبادان علاقه دارم كه يكي همان نوستالژي است كه همه آدمها نسبت به زادگاهشان دارند و در ما هم اين اتفاق مي افتد و گاهي وقت ها بغض مي كنم و به ياد سال هاي دور مي افتم. در تهران آدم بيشتر احساس غربت مي كند و به همين خاطر با شوق بسيار در اين حركت اعلام آمادگي كردم.
    برزيده در ادامه، مبتلا نشدن اين حركت خودجوش به جريانات و انگيزه هاي سياسي را يادآور شد و گفت سياست چيز بدي نيست ولي خود من هميشه از آن فاصله گرفته و دور بوده ام. بااينكه بعضي از جمع ها نيازمند انگيزه هاي سياسي و اقتصادي است ولي فكر مي كنم اين جمع اصلاً به اين قبيل انگيزه ها نيازي ندارد. وقتي كه دوستان ما بلافاصله اعلام آمادگي كرده اند، معني اش اين است كه انگيزه هايي خودجوش دارند و نيازي به انگيزه هاي سياسي نيست چون ممكن است آفت باشد. من معتقدم كه بايد تلاش كنيم كه در اين حركت منصوب به يك جريان مشخص سازمان، ارگان، نهاد و... نباشيم.
    اين كارگردان سينما، در پايان خاطرنشان كرد: خيلي از جريانات و حركت هاي مثبت كور و عقيم باقي مي مانند، به همين دليل فكر مي كنم يكي از خطراتي كه مي تواند اين جمع فرهنگي را تهديد كند،‌ اين است كه اين حركت منتصب به جريان يا جاي خاصي شود. بنابراين از اعضاي اين شورا مي خواهم در صورت محقق شدن اين حركت در ادامه راه به هر دليل ممكن و به هر شكل اين حركت منتصب به جريان خاصي نشود.
    سپس «محمدعلي باشه آهنگر» فيلمساز اهميت نوستالژي را از دليل شركت در اين شورا عنوان كرد و گفت:‌ نوستالژي ما از آبادان و خرمشهر به دوران دفاع مقدس مربوط است كه اشك هاي ما را سرازير مي كند.
     «عليرضا ظريفيان» هم از فعالان عرصه روابط عمومي و ارتباطات به حضور افراد سرشناس فرهنگي آباداني و خرمشهري در عرصه هاي فرهنگي اشاره كرد و گفت: پيشنهاد من اين است كه محفلي تحت عنوان «خانه هنرمندان» در آبادان و خرمشهر تأسيس شود تا پاتوقي براي اقشار هنرمندان اين دو شهر پديد آيد.
     حسن فتاحي هنرمند هنرهاي تجسمي ـ نيز با يادآوري و ذكر امكانات فراوان فرهنگي آبادان ابراز اميدواري كرد كه از اين امكانات استفاده بهينه بشود.
     همچنين در ادامه اين نشست، احمد نجفي بازيگر سرشناس سينما و تلويزيون بر حضور پررنگ و فعال همه هنرمندان و فرهيختگان آباداني و خرمشهري در اين شورا تأكيد كرد و گفت: براي اينكه به دولتمردان مان بقبولانيم كه خرمشهري و آباداني هم هست، بايد مدام در منطقه حضور داشته باشيم،‌ نمي توان منتظر دولت بود كه آيا برايمان كاري خواهند كرد يا نه؟      «نجفي» در ادامه از بومي نبودن فرمانداران اين دو شهرستان انتقاد كرد و گفت: وجود چنين فضاهايي است كه ما اينجا جمع شده ايم و متأسفانه در اين سال ها تعداد زيادي از بچه ها به خاطر جفاها و بي توجهي هايي كه بعد از جنگ به آنها شد، فاصله گرفته و مهاجرت كردند. اين هنرمند سرشناس سينما در ادامه از ناهماهنگي هايي كه در عرصه ارتباطات و كارهاي فرهنگي در اين دو شهرستان موجود است به شدت گله كرد و گفت:‌ ما بايد اين دو شهر را به لحاظ هنر و فرهنگي غني شان دوباره مطرح كنيم تا خانواده هايمان با آداب و رسوم و... آن آشنا شوند چون هر آنچه كه داريم از خرمشهر و آبادان است و به همين خاطر هيچ چاره اي جز ديدن وقايع و تحميل حضورمان بر كساني كه فكر مي كنند از اين شهرها دل كنده و رفته ايم، نداريم.
     وي ادامه داد: من بيشتر از هر كسي دلم براي خرمشهر مي سوزد چون بدون هويت نمي توانم باشم. اگر قرار است كار فرهنگي در اين شهرها صورت پذيرد، بايد استمرار داشته باشد و اين شورا و تجمعات زماني مؤثر است كه افراد هنرمند و فرهيخته آباداني و خرمشهري در آن حضور داشته باشند زيرا با عدم آگاهي و برنامه ريزي نمي توان كار كرد.
     ناصر بزرگمهر عضو هيأت مديره انجمن روابط عمومي ايران و روزنامه نگار پيشكسوت ضمن به رسميت شناختن اين شورا و استمرار و تداوم اين حركت خودجوش بر تجمل گرايي در اين كار تأكيد كرد و ابراز اميدواري كرد كه اين شورا آغازي براي تشكل هنرمندان و فرهيختگان ساير استان ها هم باشد.
     محسن راستايي عكاس هم يكي ديگر از هنرمندان بود كه بر اهميت توجه به اقتصاد در پرداخت به اين قبيل كارهاي فرهنگي تأكيد كرد و گفت:‌ از عواطفي كه در اينجا تجلي يافته است، بايد قدرداني كرد ولي داشتن استراتژي در كنار اين عواطف بسيار مهم است زيرا مقوله اقتصاد بسيار تعيين كننده است. بنابراين مراكز فرهنگي بايستي پشتوانه اقتصادي قوي داشته باشند و در اين ميان نمي توان فقط به دنبال عواطف بود و در كوچه ها به دنبال خاطرات گشت.
     «محسن راستايي» بر لزوم تشكيل شدن نهادهاي اقتصادي پيش از نهادهاي فرهنگي تأكيد كرد و افزود: ما اول بايد به مدنيت و شهروندي فكر كنيم و سپس به تشكيل برخي نهادهاي كلان فرهنگي بپردازيم و از آنها بهره بجوييم و اين به نظر من كار عبث و خطايي نيست.
     در پايان اين نشست، مهرزاد ارشدي مدير حوزه هنري آبادان به تشكيل كميته هايي شامل: تجسمي، فيلم، ادبيات، عكس و روابط عمومي و ارتباطات اشاره كرد و از برگزاري همايشي با حضور هنرمندان عرصه هاي مختلف جهت اعلام موجوديت اين شورا را در آينده اي نزديك در آبادان و خرمشهر خبر داد.
     وي بازديد اوليه اعضاي «شوراي هنر آبادان و خرمشهر» از فضاهاي فرهنگي و هنري شهرستان هاي مذكور و بحث و گفتگو پيرامون پيشينه فرهنگي آبادان و خرمشهر و افق هاي روشن در آينده اين عرصه را از برنامه هاي اين همايش ذكر كرد.
     ارشدي، در پايان تأكيد كرد: اين شورا چهارشنبه 2 آذرماه به مدت سه روز در شهرهاي آبادان و خرمشهر حضور پيدا خواهند كرد و به بازديد و تبادل نظر با اقشار مختلف فرهنگي و هنري خواهند پرداخت.
     گفتني است كه در اين نشست، تعدادي ديگر از پيشكسوتان عرصه فرهنگ و هنر آبادان و خرمشهر از جمله: نجف دريابندري، دكتر سيروس يگانه، علي فرخ مهر، حسين جيغاني، عليرضا ظريفيان، نعمت سليماني، احمد اوراني،‌ دكتر ادهم ضرغام، شهريار كرمي،‌ مالك حدپورسراج، عبدالعباس برخشي، جاسم غضبانپور و... حضور داشتند.
     لازم به ذكر است،‌ عكس هاي اين نشست در نشاني اينترنتي: WWW.SOUREHCINEMA.COM قابل بهره وري و رويت است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com