1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 560  تاريخ مخابره خبر:  ۱۶/۷/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138407160200  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۵۵:۳۴
    ۱۳۸۴/۰۷/۱۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

اعتراض تهيه ‌كننده فيلم «پشت پرده مه» به وزير ارشاد

ساختن فيلم‌ هاي سودآور، كاسبكارانه و گيشه‌ گرايانه دشوار نيست

در پي حذف اكران فيلم سينمايي «پشت پرده مه» از سينماها، تهيه كننده اين فيلم، طي نامه ‌اي سرگشاده‌ به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعتراض جدي خود را به سياست ‌هاي غلط اكران فيلم‌ ها و عملكرد نادرست شوراي تصميم‌ گيري نمايش فيلم‌ ها اعلام كرد.

     به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از خبرگزاري ها، در نامه «محمد خزاعي» خطاب به «حسين صفار هرندي» وزير ارشاد و «جعفري جلوه» معاون سينمايي اين وزارتخانه، آمده است، هنوز از زمان انتشار كلمات دلسوزانه و صميمانه شما بزرگواران كه در جشنواره فيلم كودك و نوجوان عنوان كرديد، چند روزي نمي ‌گذرد. جملات شيوا و دلنشين شما هنوز هم در گوش جامعه سينمايي ايران پژواك دارد. حمايت از سينماي كودك حمايت از سينماي جدي و متعالي، ضرورت حمايت همه جانبه سازمان ها و دستگاه‌ ها براي احياي سينماي اصيل، فراهم‌ سازي حداكثر امكانات براي عرضه آثار درخشان سينمايي و آرزوي بهبودي وضعيت سينماي فرهنگي و سينماي كودك و نوجوان و... براي بنده اين جملات و سخنان گرم و عميق، چشم ‌اندازهاي اميدبخش و دلگرم‌ كننده ‌اي را به همراه داشته است. ولي وقتي مي ‌بينيم درست پس از چند روز از انتشار اين سخنان، يكي از آثار تحسين شده و برجسته جشنواره به طرز غير مترقبه ‌اي ذبح مي ‌شود، شگفت ‌زده مي ‌شوم از اين يك بام و دو هوا!
     وي افزود، فيلم سينمايي «پشت پرده مه»، نه به اذعان اهل فن و صاحبنظران از آثار ارزشمند عرصه سينماي فرهنگي و سينماي كودك و نوجوان و از نمونه‌هاي شاخص سينماي معناگرا به شمار مي ‌آيد. به رغم اختصاص بدترين و نامناسب‌ ترين زمان ممكن براي نمايش، تنها پس از چند روز از اكران برداشته مي‌ شود و پرده آن از سر در سينما فرهنگ پايين كشيده مي ‌شود، چرا؟ اين فيلم كه يكي از معدود آثار سينمايي است كه در سال‌هاي اخير به دليل برخورداري از ويژگي‌ هاي سينماي فرهنگي، فضاي عاطفي، مفهوم و ساختار محكم روابط و مناسبات معنوي و احساسات پاك و مضمون متعالي عشق مورد تحسين و تمجيد منتقدان نويسندگان، اهالي سينما و صاحب‌ نظران قرار گرفته است، متأسفانه تفكر سودپرستانه و گيشه‌ محور كه به صورت مرئي و نامرئي جهت‌ دهي سياست آنها اكران و نمايش را در كشور برعهده دارد و همواره در تمامي ايران سالها بي توجه و بي اعتنا به دغدغه و فريادهاي هنرمندان فهيم و فرهيخته پيوسته ساز خود را كوك ساخته است. در ادامه، حذف و در محاق قرار دادن آثاري چون «خيلي دور، خيلي نزديك»، «بيد مجنون»، اين بار به «پشت پرده مه» رسيده است تا ثابت شود همچنان به رغم تحولات گسترده در فضاي فرهنگي و اجتماعي دست هايي در صدد تخريب و تضعيف هويت سينماي فرهنگي و روندهاي ارزشمند و اصيل و معناگراي سينماي متعالي است.
     تهيه‌ كننده فيلم «پشت پرده مه»، تصريح كرد، شما كه از سينماي معناگرا، هدفمند، اصيل، سينماي متعالي و جدي دفاع مي ‌كنيد چه پاسخي داريد براي سياست گزاراني كه همواره تلاش كردند تا آثاري چون «پشت پرده مه» در محاق قرار گيرند؟ راه فرار از اين محاق كدام است؟ آيا با اين كف تنگ و كهنه عشق آن سفر بزرگ بيهوده نيست؟ چه انتظاري از حمايت ساير دستگاه ها و سازمان ها داريد؟ پشت پرده مه از مورد آثار سينمايي است كه پروانه اكران دانش آموزي گرفته است و متأسفانه بيش از آن كه حتي دانش آموزان از اكران آن با خبر شوند از اكران برداشته مي شود. واقعاً وقت آن نيست كه مديران برآمده از چرخش مديريتي جديد متناسب با نيازها و ضرورتها به آسيب شناسي و آناليز اين سينما و ساختار پيچيده و پيدا و پنهان آن بپردازند؟ آيا براي شما مبرهن نشده است كه چرا هنرمندان سرمايه گذاران و تهيه كنندگان به سينماي اصيل فرهنگي نمي پردازند و چرا رغبتي براي سرمايه گذاري، وقت گذاري و فكر گذاري وجود ندارد؟
     وي، در ادامه خاطرنشان كرد، به خدا ساختن فيلم ‌هاي سودآور، كاسبكارانه، منفعت‌ جويانه و گيشه‌ گرايانه دشوار نيست. سرهم كردن رابطه هاي آبكي، مناسبات غلط و مبتذل، احساسات سطحي و عوام فريبانه، هندي بازي‌ هاي معمول چندان سخت نيست. ولي آيا شايسته است كه سينماي ايران را از دغدغه ‌هاي اصيل معاني ارزشمند و مضامين بلند تهي سازيم؟ شما بزرگواران كه به تازگي در رأس هرم اجراي موزه فرهنگ و هنر قرار گرفته ‌ايد، اجازه ندهيد بينش‌ هاي تجاري انديش سنتي با آن مناسبات و مافياي پنهان و رابطه و رانت‌ ها آثار ارزشمند و اتفاقات مظلومي چون پشت پرده مه را ذبخ قانوني نمايند؟
     خزاعي، در نامه خود افزوده است: من به عنوان عضو كوچك خانواده سينما كه همواره سينماي جدي و متعالي دغدغه ام بوده و خواهد بود و هيچگاه امضايم را پاي فيلم آن ضدفرهنگي نمي گذارم انتظار دارم اجازه ندهيد كركره سينماي فرهنگي كشور پايين كشيده شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com