1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 644  تاريخ مخابره خبر:  ۱۴/۷/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138407140005  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۵۳:۱۱
    ۱۳۸۴/۰۷/۱۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

نشست معاون امور سينمايي با دست اندركاران سينماي كودك برگزار شد

سينماي ملي؛ سينماي هويت و اميد

معاون امور سينمايي روز گذشته طي نشستي با دست اندركاران سينماي كودك ديدار كرد، اين نشست با حضور برخي فيلمسازان و دست اندركاران سينماي كودك و نوجوان در هتل كوثر برگزار شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در ابتدا «محمدرضا جعفري جلوه» (معاون امور سينمايي) ژانر كودك و نوجوان را حساس ترين بخش سينماي ايران معرفي كرد و گفت: برگزاري اين نشست فرصت مغتنمي براي آسيب شناسي سينماي كودك با حضور دست اندركاران آن است. چه فرصتي از اين بهتر كه افراد آشنا در اين زمينه كه با حساس ترين و در عين حال ويژه ترين مخاطب سينماي ايران و جهان روبه رو هستند،‌ به ارائه راهكار در اين زمينه بپردازند.
    در ادامه اين نشست برخي از دست اندركاران حوزه سينماي كودك به ارائه عقايد و مشكلاتي كه پيرامون سينماي كودك وجود دارد، پرداختند.
    «احمد طالبي نژاد» (منتقد و كارگردان)، با اشاره به اين كه روزمرگي ها و برنامه ريزي هاي غلط مشكلات اساسي در اين زمينه به وجود آورده، گفت: نمي دانم سياست كلاني در زمينه برطرف كردن مشكلات زيربنايي اين ژانر سينمايي وجود دارد يا خير. آن چه به عنوان فيلمهاي كودك و نوجوان ارائه مي شود، ارتباطي به اين گروه ندارد، بلكه اين گونه آثار اغلب فيلم هايي اجتماعي هستند كه قهرمانان آنها كودكان و نوجوانان هستند. از سويي نبود زمان كافي براي ارسال آثار سينمايي به جشنواره منجر به ساخت فيلم هايي شتاب زده خواهد شد كه به عقيده من براي جلوگيري از اينگونه مشكلات بايد جشنواره به شكل دوسالانه برگزار شود.
    همچنين «مرضيه برومند» كه به نمايندگي از مجمع سينماي كودك و نوجوان در اين جلسه حضور داشت، ‌گفت: مديريت هاي قبلي در جهت اعتلاي سينماي كودك تلاش هاي فراواني انجام دادند، اما اگر اين تلاش ها به نتيجه اي نرسيده به دليل عدم هماهنگي هاي لازم در سطح مختلف است. از سويي برطرف شدن مشكلات در ژانر كودك نيازمند همراهي بسياري از نهادها از جمله آموزش و پرورش است به طوري كه بدون همراهي با اين سازمان نمي توان آثار مربوط به اين حوزه را به انجام رساند. سينماي كودك در قياس با ديگر ژانرهاي سينمايي، آسيب پذيرتر است و به همين منظور نيازمند توجه بيشتري است.
    در بخش ديگري از اين مراسم «وحيد نيكخواه آزاد» (مدير بخش سينماي كودك فارابي) با اشاره به اين كه نااميدي در بدنه سينماگر گريبانگر فيلمسازان شده گفت: در چنين شرايطي كه بر سينماي ما حاكم شده طبيعي است كه اگر موارد اميدواركننده اي وجود داشته باشد، با برداشتي غلط روبه رو مي شود. با نگاهي به كارنامه سينماي كودك به اين نتيجه مي رسيم كه اين گونه سينمايي فتح كننده جشنواره هاي بين المللي و از سويي سكوي پرتاب فيلمسازان برجسته در بخش بين الملل بوده است.
    وي افزود: ايجاد كميته اي متشكل از بخش هاي گوناگون و تدوين آيين نامه اي مشترك براي سينماي كودك مي تواند از مشكلات بكاهد. به شخصه هيچ اميدي به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان براي ايجاد چنين كميته اي ندارم، كميته اي كه بتواند به شكل مستقل نه خودمختار راهگشايي براي سينماي كودك باشد.
    همچنين «فريال بهزاد» آموزش نيروهاي كارآزموده را براي ورود به اين عرصه قابل اهميت ذكر كرد و آموزش و پرورش را در راه انداختن چرخه توليد آثار كودك مؤثر دانست.
    در ادامه نيز «رسول صدرعاملي»، «كيومرث پوراحمد»، «فرهاد توحيدي»، «محسن دامادي»، «اكبر ثقفي» و..... به بيان عقايد خود پرداختند.
    در پايان اين جلسه معاون امور سينمايي خطاب به دست اندركاران ژانر كودك گفت: در اين نشست ها و گردهمايي هاي صادقانه، به موارد قابل توجهي اشاره شد كه مي تواند در آسيب شناسي سينماي كودك مؤثر باشد. اگر در خصوص پرداختن به سينماي كودك همه جانبه تر عمل كنيم، به طور حتم تأثير خود را براي سال هاي آينده به دنبال خواهد داشت. ما كل به هم پيوسته اي هستيم و به نوعي همگي مديران فرهنگي سينمايي به شمار مي رويم. نكاتي كه در اين نشست به گونه هاي مختلف بيان شد همگي وجوهي از حقيقتي واحد است.
    وي با اظهار اميدواري از رونق سينماي كودك افزود: در اين زمينه اصلاً نااميد نيستم. چراكه اميد شخصي خود و شما دست اندركاران، من را به ادامه كار تشويق مي كند. از همان ابتداي ورودم اشاره كردم كه سينماي ملي بايد سينماي هويت و اميد تلقي شود، سينمايي كه از فرهنگ خودي ريشه مي گيرد و به سمت عزت و عظمت رهسپار است.
    معاون ا امور سينمايي با اشاره به ورود بي رويه آثار خارجي در كشور يادآور شد: فيلمهاي پرشكوه،‌ عظيم و جذاب خارجي مانند باد مسمومي سينماي ملي را تهديد مي كند. به همين منظور متوليان فرهنگي نبايد به راحتي مجوز پخش اين گونه آثار را صادر كنند، البته چنين امري با توجه به افزايش ارتباط رسانه اي و فرهنگي مرزي را نمي شناسد.
    وي از سينما به عنوان هنر صنعت نام برد و در اين باره گفت: در بحث هاي گذشته بر اين مسئله اصرار داشتم كه سينما را هنر صنعت بنامم. در وجه هنري به ياد جنبه هاي هنري، معنوي، هويتي خواهيم افتاد و در بخش صنعت نيز بحث چرخه طبيعي و اقتصادي سينما مطرح است. اميدوارم بتوانم با ساختاري شفاف تر از آن چه هست مسائل مربوط به اين ژانر سينمايي را پي گيري كنم.
    جعفري جلوه، پرداختن به مكانيزاسيون و احياي سالن هاي از دست رفته و ايجاد سالن هاي جديد را از اقدامات مؤثري در اين زمينه ياد كرد و گفت: در بسياري از اماكن از جمله مراكز آموزش و پرورش، برخي مدارس و دانشگاه ها،‌ ادارات و نهادها و... قابليت زيادي براي ساخت سالن هاي سينما دارند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com