1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 723  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۱۰/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138310010006  ساعت مخابره خبر: ۱۹:۰۰:۰۱
    ۱۳۸۳/۱۰/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

«بانوان» در «آيينه سينما»

صدرعاملي: ترانه يك شخصيت آرماني نيست

تا سال 78 كسي جرأت نمي كرد، از فرار يك دختر يا مسائلي از اين دست كار كند.

      به گزارش سايت سينمايي سوره، به نقل از خبرگزاريها سه شنبه اول دي ماه در محل دانشگاه صنعتي اميركبير نشستي با موضوعيت «زن در سينما» با حضور «رسول صدرعاملي» و «سهيلا نجم» و به همت كانون دانشجويي مسلمانان دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد.
      بنابراين گزارش، در اين نشست ابتدا فيلم سينمايي «روزگار ما» ساخته «رخشان بني اعتماد» به اكران گذاشته شد. سپس «رسول صدرعاملي» در اين جلسه اظهار داشت: داشتن سنيما در سال 57 خود يك مسأله بود چه رسد به اينكه فيلم هم بسازيم. سال 63 من «گلهاي داوودي» را به عنوان فيلم عاشقانه با نگاهي محافظه كارانه ساختم. در اين دوران سينماي ايران 100 در صد مردانه بود و نمي توانستند از تصوير زن، استفاده كنند و بي هيچ بزرگ نمايي، حضور زن در سينماي ايران بعد از 57 با «گلهاي داوودي» جدي شد.
      وي افزود: تا سال 78 هيچ كس جرأت نداشت از فرار يك دختر يا مسائل از اين دست كار كند و حتي زمانيكه مي خواستم «دختري با كفش هاي كتاني» را بسازم مسئولين به من گفتند اين فيلم را نساز چون مجوزش صادر نمي شود. در عين حال، همان زمان سيف الله داد معاونت سينمايي وقت، قانوني تصويب كرد كه هيچ كس حق نداشت جلوي كار هنرمندان موجه را بگيرد. به هر صورت از من تعهدهاي مختلفي گرفتند تا فيلم را ساختم; اما مي دانستم يك نگاه عميق در سوژه هست و مسأله من اين بود كه اين موضوع باب شود.
      «صدرعاملي» افزود: حضور زن در سينما دوران سختي را طي كرده است. سينما اكنون تنها توانسته حدود 30 درصد از مسائل زنان را بازتاب دهد. گفتني است اين نشست به حالت پرسش و پاسخ برگزار شد و در مورد «ترانه» شخصيت اصلي زن فيلم «دختري با كفش هاي كتاني» ساخته «صدرعاملي» نقدهاي شفاهي صورت پذيرفت و صدرعاملي در اين باره گفت: ترانه، يك شخصيت آرماني نيست و در جامعه ما وجود دارد. آنچه در«دختري با كفش هاي كتاني» براي من مهم بود، دختراني بود كه در خيابان بودند و خودشان را به گونه اي مي خواستند نشان بدهند و موضوع فيلم ترانه به آن بخش از دختراني مربوط مي شد كه هيچ اصراري به نمايش دادن خودشان نداشتند و به همين دليل اين سه گانه ها را ساختم كه با «ديشب باباتو ديدم آيدا» به تم اصلي فيلم كه رفاقت و دوستي و مهرباني دو دختر است نزديك شدم.
      گفتني است «سهيلا نجم» به عنوان استاد دانشگاه، منتقد و نويسنده نيز در خصوص جايگاه زن و ديدگاه خود به بانوان نظرات خود را بيان داشت و بخش هايي از پشت صحنه فيلم سينمايي «ديشب باباتو ديدم آيدا» نيز اكران گذاشته شد.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com