1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 504  تاريخ مخابره خبر:  ۲۴/۵/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138305262007  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۴۷:۴۷
    ۱۳۸۳/۰۵/۲۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

« امير نادري 59 ساله شد »

از بنيان‌گذاران سينماي نوين ايران

امير نادري كارگردان جنوبي سينماي ايران كه هم‌اكنون در آمريكا به كار ادامه مي‌دهد با ساخت فيلم‌هايي چون “دونده“، “ساز دهني“ و ”تنگنا” از بنيان‌گذاران سينماي نوين ايران به شمار مي‌آيد. او تاكنون 15 فيلم كارگرداني كرده است.

    بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش هاي هنري، ايسنا امير نادري متولد 26 مردادماه 1324 در آبادان است. نادري از دوازده سالگي با تماشاي فيلم‌هاي خارجي در سينماي آبادان به سينما و نمايش علاقه پيدا كرد و بعد در تئاتر حافظ آبادان گاه نقش‌هايي كوتاه از بچه‌ها را بازي مي‌كرد. آشنايي و پيوندش با سينما از فروش تخمه در سينما آغاز شد و با خريد و فروش بليت و بعد آپاراتچي شدن ادامه پيدا كرد. به دليل علاقه‌اش به عكاسي و آشنايي‌اش با عليرضا زرين‌دست به عكاس‌خانه‌ها و استوديوهاي فيلمسازي راه پيدا كرد و فعاليت در سينما را با عكاسي صحنه‌هاي فيلم ”قيصر” در سال 1348 آغاز كرد. در سال 1349 نيز براي فيلم‌هاي‌ “حسن كچل“ و “پنجره“ عكس گرفت.
    سپس به مدت شش ماه به لندن رفت و پس از بازگشت به ايران در سال 1350 فعاليت فيلمسازي را با فيلم “خداحافظ رفيق” به عنوان كارگردان و نويسنده آغاز كرد. در سال 1366 بعد از كارگرداني “دونده“ (1363) و انتقادات تند نويسندگان سينمايي از آن و برخي مسائل ديگر به آمريكا مهاجرت كرد و كار فيلمسازي را در آنجا ادامه داد. از معروف‌ترين آثارش در هجرت مي‌توان به “منهتن از روي شماره“ (1993) اشاره كرد.
    آخرين فيلم نادري در آمريكا “ماراتن“ (2002) نام دارد. از بهترين فيلم‌هاي نادري در ايران هم مي‌توان به ”تنگنا” (1352)، ”تنگسير“ (1353)، “ساز دهني“ (1352) و “آب، باد، خاك“ (1370) اشاره كرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com