1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 585  تاريخ مخابره خبر:  ۱۵/۵/۱۳۸۳  نوع : گزارش
 کد خبر : 138305152000  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۵۳:۴۹
    ۱۳۸۳/۰۵/۱۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

مراسم بزرگداشت مسعود كيميايي

سومين روز از برگزاري مراسم بزرگداشت سينماگران جريان ساز به بهانه بزرگداشت مسعود كيميايي با نمايش فيلم خاك برگزار شد كه اين مراسم با استقبال مردم و هنرمندان مواجه شد.

    احمدرضا احمدي بعنوان اولين سخنران به شرح سابقه رفاقت و آشنايي ديرينه اش با كيميايي پرداخت طي سخناني به جريان ساز بودن خود و كيميايي اشاره كرد.  نيز در مقابل ورود احمدي را به جمع روشنفكران خيلي زود و از دهه 40 دانست و او را هم رده ابراهيم رهنما وفروغ فرخزاد دانست. او با ذكر خاطره اي از ساخته شدن فيلم خط قرمز به تجليل از تهمينه ميلاني پرداخت و استعداد فراوان و پشتكار زياد را دليل موفقيت وي دانست.
    تهمينه ميلاني سخنران بعدي برنامه، كيميايي را فيلمساز مورد علاقه خود و هم نسلانش دانست. او با اشاره به اينكه در سنين نوجواني بيننده فيلم هاي او بوده و براي تماشاي فيلم قيصر نزديك به 20 بار از مدرسه فرار كرده. فيلم هاي كيميايي را باعث اهل مطالعه شدن او و هم دوره اي هايش ذكر كرد و كيميايي را استاد، دوست و راهنماي خود خواند. او در بخش ديگري از سخنان خود و به درخواست مجري به صحبت در مورد خصوصيات كيميايي پرداخت و او را داراي قدرت يادگيري و در شرايطي كه بدون استاد بوده است دانست وي با ذكر اين نكته كه در خانواده اي اهل مطالعه رشد كرده، ولي مطالعه اصلي و جهت دار را از زمان آشنايي با كيميايي عنوان نمود.
    سپس سعيد راد در سخناني كوتاه به خاطره آشنايي خود با امير نادري و كيميايي پرداخت و از بازي درخشان بهروز وثوقي در فيلم خاك تقدير كرد. او با اشاره به سخنان فرهاد صبا خواستار استماع سخنان اساتيد و بهره مندي از نصايح آنان گرديد.
    محمدرضا فروتن نيز همانند سعيد راد سخنانش را در مورد كيميايي بطور مختصر ايراد كرد و با خطاب قرار دادن كيميايي بعنوان استاد و پدرش عنوان كرد: «او اگر فيلم بسازد يا نسازد و يا اگر فيلم بد يا خوب بسازد ماندگارترين و مؤثرترين فيلمساز ايراني خواهد بود».
    پس از آن جواد طوسي با يادآوري عنوان جريان ساز بودن كيميايي او را يكي از عناصر اصلي جريان موسوم به موج نوي سينماي ايران دانست. وي با انتقاد از برخي از مردم و منتقدان بزرگنمايي ضعف هاي فيلمساز را اشكال دانست وبا تحليل بخش هايي از فيلم به نمايش درآمده خاك حرفه اي بودن كيميايي و مهارت او در ديالوگ نويسي، تدوين موسيقي و بازيگري را در كل آثارش يادآور شد. طوسي با اشاره به مؤلف بودن كيميايي و منحصر به فرد بودن سبك او در سينما و ادبيات بخشي از خلاقيت و موفقيت او در آثار سينمايي اش را مرهون همكاري هاي دوستان صميمي از جمله بهروز وثوقي، نعمت حقيقي و اسفنديار منفرد زاده دانست.
    او در بخش پاياني سخنان خود كيميايي را فيلمسازي اجتماعي و آثار او را برخواسته از شرايط روز جامعه عنوان كرد و با مخاطب قراردادن نسل قديم. مياني و جديد سينماي ايران خواستار حمايت از پيشكسوتان سينما گرديد.
    احمدرضا احمدي در جواب مجري برنامه كه خواستار توضيح چگونگي جريان ساز شدن فيلم هاي كيميايي از جمله قيصر و آثار هم دوره اي هاي او مانند گاو و آرامش در حضور ديگران شده بود گفت فيلم هاي كيميايي برخواسته از شرايط حاد وامير نادري ملتهب اجتماعي بود. او در بخش ديگر سخنانش با اشاره به اين نكته كه اغلب فيلمسازان هم دوره كيميايي از حمايت مالي برخوردار بوده اند گفت: كيميايي فيلم هاي خود را در شرايط سخت مالي و بدون حامي توليد نمود. او در آخرين بخش از سخنان خود به خواندن بخشي از كتاب تازه نگاشته شده اش با نام فصل آشنايي كه درباره كيميايي بوده پرداخت. پولاد كيميايي در بخش پاياني، به دعوت مجري به جمع مهمانان پيوست و طي سخناني كوتاه به تشريح خصوصيات مسعود كيميايي پرداخت و سينماي پدرش را برگفته از سبك جان فورد و درباره شخصيت تنها و خسته از جامعه دانست.
    در انتهاي اين برنامه تنديس انجمن سينماگران آزاد ايران به مسعود كيميايي اهدا گرديد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com