1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 692  تاريخ مخابره خبر:  ۶/۵/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138305062002  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۲۳:۵۹
    ۱۳۸۳/۰۵/۰۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

بزرگداشت ناصر تقوايي در خانه هنرمندان

تقوايي: تلويزيون هيچ تمايلي به كاركردن با من ندارد

ناصر تقوايي در مراسم بزرگداشت خود كه عصر ديروز به همت انجمن سينماگران آزاد ايران برگزار شد، در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا وي تمايلي به ساختن مجموعه در تلويزيون دارد يا خير تصريح كرد: پيش از آنكه من بخواهم با تلويزيون كار كنم يا نه، تلويزيون هيچ تمايلي به كار كردن با من ندارد.

به گزارش خبرگزاري فارس، سوال ديگري كه در ادامه از ناصر تقوايي شد اين بود: «اگر تلويزيون براي همكاري با شما اعلام آمادگي كند، چه؟» وي پاسخ گفت: اين اتفاق نخواهد افتاد. تلويزيون ايران مصمم است كه كار خوب انجام ندهد.
از تقوايي پرسيده شد: «آيا در نسل جوان امروز، استعدادهايي را مي‌بينيد كه بخواهند راه بزرگان سينماي ايران را ادامه دهند؟»
كارگردان فيلم «اي ايران» پاسخ گفت: اگر چنين استعدادهايي نمي‌بودند قطعاً براي ما بسيار نااميدكننده بود، اما من در يك مورد بسيار متأسفم و آن اينكه جوانان ما امروزه بسياري از مسائل سينما را از طريق مشاهده فيلم‌ها فرامي‌گيرند اما سرنوشت فيلم‌هاي قديمي و فرهنگي ما معلوم نيست و ما اصلاً نمي‌دانيم نگاتيوهاي فيلمهايمان كجاست؟ امروزه حفظ ونگهداري نگاتيوها، يك فنّ بسيار مهم است، ولي ما از نگاتيوهاي خود بي‌خبريم.
كارگردان فيلم «ناخدا خورشيد» ادامه داد: من اين مسأله ممنوعيت پخش فيلم‌هاي گذشته را نمي‌فهمم، مثلاً امروز قرار بود براي شما فيلم «صادق‌ كرده» را نمايش دهند ولي فيلم «اي ايران» نمايش داده شد. بحث من اين است كه ما نبايد فكر كنيم ميراث فرهنگي گذشته ما تمام شده است. مگر هاليوود براي احياي خود چه كرد؟ كاري نكردند جز اينكه نشستند و فيلم‌هاي تاريخ سينماي خودشان را يكبار ديگر و البته بخوبي نگاه كردند و همين سرآغاز احياي هاليوود بود، اما اين مسير در سر راه جوانان ما قرار نگرفته است.
 ادامه داد: منتقدان ما كه هميشه با سينماي ما همراه بوده‌اند، هرگاه خواستند با يك نظرسنجي، فيلم‌هاي برتر سينماي ايران را انتخاب كنند، ما در ليست نهايي برترين‌ها، كمتر فيلم‌هاي تازه‌كاران سينما را ديده‌ايم و همين مسأله نشانه اهميت فيلم‌هاي فرهنگي و تاريخ سينماي ماست.
كارگردان فيلم‌هاي «آرامش در حضور ديگران» و «كاغذ بي‌خط» درباره اهميت توجه به نگاتيوهاي فيلم‌هاي فرهنگي تاريخ سينماي ايران گفت: اين مسأله به يك تصميم فوري نياز دارد، چراكه اين نگاتيوها، ميراث سينماي ماست كه نبايد جوان‌ها را از آن محروم كرد. البته من اميدوارم كه حداقل فيلم‌هاي نسل امروز به اين سرنوشت دچار نشوند.
ناصر تقوايي در حاليكه بغض خود را فرو مي‌خورد افزود: واقعاً براي من سخت است كه اين فيلم‌ها را نابودشده فرض كنم.
وي ادامه داد: ما در سينماي نيمه دوم دهه 40 شاهد يك جريان نو هستيم كه حدوداً 10 سال طول كشيد و باعث بوجود آمدن مخاطبان جديدي در سينماي ما شد، چراكه پيش از آن بسياري از مردم بدليل عدم اعتماد، به سينما نمي‌رفتند اما موج نو با اينكه فيلم‌هاي امريكايي به كشور وارد مي‌شد و حتي در بهترين سالن‌ها به نمايش درمي‌آمد، باعث شد تا هيچ‌گاه در آن زمان، اين فيلم‌هاي امريكايي از فيلم‌هاي ايراني بيشتر نفروشند.
كارگردان فيلم «نفرين» گفت: معتقدم اين موج نو در تمام اركان جامعه ايراني اثر گذاشت و البته شايد بتوان گفت كه اين موج نو ابتدا در شعر بوجود آمد كه نيما، بنيانگذار آن بود.
تقوايي اظهار داشت:اين موج از سال 1347 با فيلم‌هايي مثل «گاو» و «قيصر» ايجاد شد و تا سال 1355 يعني در يك دوره هشت ساله، سينماگران موج نو، سليقه سينماي ايران را عوض كردند و روح جديدي در آن دميدند.
كارگردان فيلم‌هاي كوتاه «رهايي» و «تاكسي‌متر» با بيان اينكه سليقه مردم ما بيشتر به سمت سينماي روايي است، اظهار داشت: شايد در اين 70 سال اخير، تعداد فيلم هايي كه بتوان آنها را اثر ملي ناميد از 10 اثر هم تجاوز نكند، اما با همين تعداد توانستيم سينماي خود را به دنيا معرفي كنيم، ولي اين مسأله پايدار نمي ماند و من 10 سال پيش هم هشدار دادم كه اين حضور بين المللي تا زماني خواهد بودكه كار نو و جديد انجام دهيم وگرنه بعد از مدتي ممكن است جشنواره ها از نبودن فيلمي از ايران در جشنواره خود خلأي احساس نكنند.
وي با ردّ برخورد سياسي جشنواره‌ها با فيلم‌ها در دادن جوايز گفت: به نظر من هر فيلم در ذات خود يك واحد فرهنگي است و اينكه مي‌گويند مسائل سياسي در جايزه دادن جشنواره‌ها موثر است، شايعه‌اي بيش نيست و البته شكي نيست كه هنر ملي ما براي ماندگار شدن، نياز به اين دارد كه پا را از مرزهاي خود فراتر بگذارد.
برنده جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره فيلم فجر در سال 1380 براي فيلم «كاغذ بي‌خط» با اشاره به اهميت بحث سليقه در فرهنگ گفت: ملتي كه سليقه ندارد، فرهنگ ندارد و ملتي كه سليقه دارد، همه چيز دارد. ما امروز در جامعه خودمان، فقدان سليقه را مي‌بينيم، مثلاً اينهمه براي ساخت‌وسازها خرج مي‌شود ولي وقتي در كوچه و خيابان گذر مي‌كنيم، از اينكه داريم در چنين شهري با اين معماري زندگي مي‌كنيم، شرمنده مي‌شويم.
وي با بيان اينكه يك سينماگر بايد در كنار كار تخصصي خود، از ديگر رشته‌هاي مرتبط با سينما هم بي‌اطلاع نباشد گفت: برخي فكر مي‌كنند ما در كار گروه خود مانند كار فيلمبرداري زياد دخالت مي‌كنيم، اما واقعاً اينگونه نيست و تمام دخالت ما به چند روز اول كار برمي‌گردد كه سعي مي‌كنيم گروه را به يك وحدت فكري برسانيم.
كارگردان سينماي ايران تصريح كرد: يك فيلمساز بايد آماده استقبال از نظرات گروهش باشد و به همين دليل، من هميشه دوست داشته و دارم كه بچه‌هاي گروه، با من جرّوبحث كنند و درباره نظرات خود استدلال بياورند.
تقوايي با ابراز خرسندي از رشد فيلمبرداري در ايران بيان داشت: فكر مي‌كنم با امكانات سينماي ما، امروزه، فيلمبرداري از پيشرفته‌ترين عرصه‌هاي سينماي ماست.
گفتني است برنامه بزرگداشت كارگردانان جريان‌ساز سينماي ايران تا روز پنج‌شنبه هفته جاري در خانه هنرمندان ايران ادامه خواهد داشت و در سه روز باقيمانده، به سينماي پرويز كيمياوي (ششم مردادماه)، مسعود كيميايي (هفتم مرداد) و داريوش مهرجويي (هشتم ماه جاري) پرداخته خواهد شد. اين برنامه ها از ساعت 17 آغاز مي شود.
انتهای پیام /

 
   
 اين خبر  با رويدادهاي زير مرتبط مي باشد :
  • برگزاري مراسم بزرگداشت ناصر تقوايي. (با اولويت 1)
  •  
        خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
      كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
    Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
    توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com